Direktlänk till inlägg 12 februari 2023

Sorgfågel sjunger av Emma Olofsson

Av mickisbokrum - 12 februari 2023 01:45

 Kriminalinspektör Sonja Ljung får en minst sagt tumultartad första dag på grova brott i Karlskrona. Hon har knappt fått träffa sina nya arbetskamrater när de får in ett larm om en beväpnad man som tagit sig in på Mariaskolan. När polisen anländer på plats är kaoset ett faktum och en kvinnlig lärare hittas död, med flera knivhugg i bröstet. 



Inte långt därefter hittas ännu en kvinna mördad. Kroppen hittas i ett skjul på kvinnans familjegård, med bröstkorgen uppskuren. Där hjärtat suttit finns nu bara en sten. Och när man finner en lapp med ett citat från en känd barnbok ökar oroskänslorna hos polisen. 

Sonja börjar ana att morden på de två kvinnorna hänger ihop. När hon gräver vidare hittar hon samma citat hemma hos det första offret, och när en videofilm skickas till polisen befarar de det värsta: det finns en kropp som de ännu inte hittat. 

Hundratals mil därifrån möter vi Mona, en kvinna från Iran som flyr mot Sverige för att leta reda på sin älskade pojkvän som har försvunnit. Men vad ingen väntat sig är vad Monas resa ska betyda för utredningen ...

(kopierat från Adlibris)


Mitt omdöme:

Detta är verkligen min typ av deckare. Den har spännande handling och bra karaktärer. Detta är en bok om svek och hämnd.En galen mördare sätter skräck i Karlskrona, ska Sonja och hennes kollegor lyckas stoppa gärningsmannen i tid? Jag sträckläste boken för att få svar på den frågan. Bitvis är boken lite väl otäck. Men det gillar jag. Sonja är en frisk fläkt bland alla karaktärer i deckare. Det var ett sant nöje att få lära känna henne. Även hennes kollegor verkar vara bra. Jag gillar de väldigt mycket. Tyckte mycket om personkemin som verkar finnas mellan de. De blir intressanta att få följa. Boken är lättläst och har korta kapitel. Varje kapitel avslutas med en cliffhanger. Det tycker jag ökar spänningen väldigt mycket. Detta är bok som man inte kan släppa. Denna bok gav mig läslust. Det var längesedan som jag läste en deckare som är så spännande. Jag tycker att författaren har lyckats väl med att beskriva hur polisen jobbar. Att vi får läsa om karaktärernas privatliv är bara ett plus. Jag har hjärtat i halsgropen flera gånger under läsandet. Kunde inte gissa mig till slutet. Slutet är galet spännande. Jag älskar såna böcker där man bara måste läsa hela tiden tills den är slut. Detta är en sådan bok. Nu hoppas jag på en fortsättning om Sonja och hennes kollegor och familj. Författaren får gärna skynda sig med att skriva en fortsättning. Jag vill läsa den nu. Jag rekommenderar varmt boken Sorgfågel sjunger. Missa inte denna bok! 


Betyg:5/5

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mickisbokrum - 21 februari 2023 16:12


  Bara några få veckor återstår av vårterminen när gymnasieeleven Matilda hittas död i en klippskreva i hamnen i Karlshamn. Över hennes blodiga kropp har någon spridit vita rosenblad. Några dagar senare försvinner en annan flicka från sitt hem med ...

Av mickisbokrum - 21 februari 2023 16:07


  Spänningsmästaren Ninni Schulman är tillbaka med en ny serie som tar oss med till 1980-talets Dalarna.     Året är 1982. 12-årige Mattias försvinner spårlöst från sitt hem i den lilla byn Våmhus. Ett år senare är han fortfarande borta och ha...

Av mickisbokrum - 13 februari 2023 00:44


  Hon hade inte trott det om Edvin. Att han efter dåden på sönerna även skulle röja henne ur vägen. Anklaga henne för att under psykos ha dödat deras barn. Se till att hon blev felaktigt inspärrad för tvångsvård på en psykiatrisk inrättning där he...

Av mickisbokrum - 12 februari 2023 01:48

  Joel Adler är en före detta operatör vid Sveriges hemligaste specialförband som efter en förödande insats i Somalia nu lever ett ensamt och kringflackande liv. Krig har varit hans arbetsplats och åren som elitsoldat har format både hans starka ps...

Presentation

Välkomna till min bokblogg. Jag älskar allt som har med böcker att göra. Läser massor. Speciellt deckare och thrillers. I min blogg kommer jag att skriva om böcker jag läst. Jag hoppas ni ska trivas. Jag tar gärna emot tips på böcker som jag kan läsa. Hör

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2023
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards